Fula ord i Apples officiella svenska ordlista till iPhone

I den officiella svenska ordlistan till iPhone finns mängder av fula ord. Ofta precis samma fula ord som uppmärksammats i T9, som används i de flesta mobiltelefoner, och som retat upp många svenskar.

Visserligen är Apples svenska ordlista till iPhone än så länge endast i beta-version. Men det är ändå intressant att fula ord förekommer. Några exempel på ord som finns med i den officiella svenska ordlistan till iPhone och iPod Touch är:

  • knulla
  • knullborgarmärket
  • konferensknullaren
  • neger
  • hora
  • åsnesex

Jag har endast gjort några snabba sökningar.

Här är en skärmdump som visar några av orden som dem ser ut när man tittar på dem i en Hex-editor:

Dessa ord finns alltså med i den senaste betaversionen av det nya OS:et till iPhone.

Personligen blir jag inte upprörd över dessa ord. Men då det har skrivits väldigt mycket om just T9, och dess problem så väljer jag ändå att uppmärksamma att iPhone har liknande problem.

Tidningar som skrivit om T9-ordlistan:

Bloggar som skrivit om T9-ordlistan:

Andra bloggar om: censur, dagens nyheter, dn, mobil, iphone, apple, mobiltelefoni, rasism, sms, skällsord, stavning, stavningskontroll, t9, telefon

9 svar to “Fula ord i Apples officiella svenska ordlista till iPhone”

  1. Zeblor Says:

    Har inget emot fula ord. Tycker de ord som folk faktiskt använder är dom som ska finnas med i ordlistan – och DET får mig att undra lite över de här orden – ”knullborgarmärket” och ”åsnesex” hur ofta vill folk skriva så?

  2. Fördomsfull iPhone « Webbsnack Says:

    […] Jag har skrivit mer om detta i min andra blogg Svensk Ordlista till iPhone. […]

  3. rosenblom Says:

    Om du nu hittade dessa via sökningar… Hur fick du för dig att söka på åsnesex??

  4. Kia Says:

    Jag tittade på ord som innehöll ordet ”sex”…

  5. momenttwentytwo Says:

    Jag använder åsnesex jätteofta 😉

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

  6. rosenblom Says:

    Jaha, såklart… Synd att det inte var roligare än så… 😉

  7. rosenblom Says:

    Jaha, såklart… Synd att det inte var roligare än så… 😉

  8. Ordlistan uppdaterad igen « Svensk ordlista till iPhone Says:

    […] Fula ord i Apples officiella svenska ordlista till iPhone […]

  9. Den svenska ordlistan i firmware 2.0 är alldeles för seg « Svensk ordlista till iPhone Says:

    […] Fula ord i Apples officiella svenska ordlista till iPhone […]


Lämna en kommentar