En blick framåt

Något som står på min att göra-lista nu är bland annat:

Att skapa ett repository, så att ni slipper allt manuellt arbete med att kopiera filer. Mitt repository kommer bland annat att automatiskt att ta backup på och ersätta de engelska ordlistefilerna! Dem som följer mitt arbete vet att man måste välja den engelska tangentbordet för att få bra förslag på å, ä och ö. Mer information om det finns i ett tidigare inlägg.

Som bekant finns numera min ordlista (dock inte senaste versionen, än) med i SwePhone. Så om du föredrar att installera den via SwePhone så går det naturligtvis bra. Du bör dock vara medveten om att SwePhone installerar ordlistan under det svenska tangentbordet, inte det engelska. Detta får alltså konsekvens för vilka föreslagna ord du får när du använder ordlistan.

Givetvis tänker jag förbättra ordlistan ytterligare. Jag har redan fått några tips om saker som kan bli bättre. Men jag hoppas även att få in fler kommentarer om vad som fungerar bra/dåligt. Jag försöker att hålla status-sidan uppdaterad så att ni kan se vad som är kvar att göra. Ta gärna en titt där innan du skriver en kommentar!

Jag har dessutom några fina nyheter till våra nordiska grannar, Danmark och Norge. Jag kommer att lansera en dansk och en norsk version av ordlistan! Varken Danmark eller Norge har just nu några bra ordlistor, då dem är baserade på iPhoneshop. Så min plan är att hjälpa till lite även där. Jag skulle dock behöva hjälp med att översätta mina instruktioner från svenska till danska och norska. Kan du prata och skriva på danska/norska så får du gärna kontakta mig via e-post (kia punkt niskavaara snabelkringla gmail punkt com).

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 svar to “En blick framåt”

  1. Petter Says:

    Jag har ordlistan (och bara den, kör alltså engelska menyer) installerad från Swephone, kör alltså svenska tangentbordet (och har heller inte i/I-problemet följaktligen). Det här kanske är känt av dig, men åäö-förslag dyker faktiskt upp, såsom ”är” för ”ar”, ”på” för ”pa” medan ”overvagande”, ”aterse” står utan förslag. Men varför är det så?

    ”Alltså” är ett lustigt ord, när jag skrivit ”allts” kommer rätt förslag upp, men råkar jag komplettera med ”a” försvinner förslaget. Någon ide om varför?

    Och så har vi Olofs observation (https://svenskiphoneordlista.wordpress.com/2008/04/02/nu-finns-en-uppdatering-av-den-svenska-ordlistan-till-iphone/#comment-190) om att ord med åäö får förslag som är 2-3 tecken längre än de borde vara.

    Det vore väldigt kul om du kunde skriva ner det du känner till om urvalslogiken i några inlägg, gärna med en egen category för enkel sortering. Skulle gärna bistå med research-hjälp så gott jag kan för att få ännu bättre träffsäkerhet.

  2. Kia Says:

    Jag har ganska mycket att göra just nu, så det blir ett kort svar.

    Jo, jag vet om att man kan få förslag på å, ä och ö även med det svenska tangentbordet valt. Men det är just som du säger – att har man det engelska tangentbordet får man förslag när man skriver ”pa” och ”aterse”. Fördelen är alltså att med det engelska tangentbordet slipper du använda å, ä och ö-tangenterna.

    Jag vet inte varför det är så – men det är klart att det har att göra med att det svenska tangentbordet inte finns med i iPhone än. Den enda anledningen att det finns där är för att någon har gjort ett hack.

    Urvalslogiken baseras på flera saker. Bland annat ordets frekvens, som jag skrivit om tidigare. Sedan tas hänsyn till vilka bokstäver som ligger i närheten av den tangent du tryckt ner. Och så finns din personliga ordlista, samt info om vilka ord som du klickat bort. Sedan har det så klart betydelse vad du skrivit.

    Men, det finns även en okänd del i ordlistan. Och då menar jag okänd för _alla_ (utom Apple). Jag har arbetat ganska mycket med att försöka lista ut urvalslogiken, och jag har kommit en bit på väg. Men det finns fortfarande mer att lära.

    Ordlistan är alltså långt ifrån perfekt. Men den är ändå bättre än förra versionen.

    Jag skall titta närmare på dem problem som har kommit in så snart jag hinner så kanske jag kan skriva lite mer om vad jag kommer fram till.


Kommentera

