Den svenska ordlistan i firmware 2.0 är alldeles för seg

Äntligen är då iPhone 3G här, och med den ett nytt firmware 2.0. Även tidigare iPhoneägare kommer att kunna använda detta firmware.

I den nya versionen följer det numera med en svensk ordlista! Tyvärr är ordlistan väldigt, väldigt seg. Ibland kan det dröja flera sekunder mellan att man trycker på en bokstav och innan den syns på skärmen, med eventuellt stavningsförslag.

Jag känner igen problemet. Exakt samma sak hände mig när jag skapade ordlistan. Problemet är att ordlistan innehåller för många ord. Genom att minska ner antalet ord (genom att ta bort sällsynta och onödiga ord) så kan man enkelt få ordlistan att bli snabbare.

Frågan är nu bara om Apple har för avsikt att göra detta, eller om de anser att ordlistan är färdigutvecklad. Om många språk lider av samma problem borde nog chansen vara hög att de tar i tu med problemet.

I annat fall kommer jag att överväga att göra om Apples ordlista så att den blir snabbare. Jag vill även avvakta för att se vad ni andra tycker om den nya ordlistan.

Dock är formatet på ordlistan helt omgjort, så det program som jag utvecklat för att skapa ordlistor fungerar inte med firmware 2.0. Men jag borde nog kunna återanvända en del av det jobb jag redan lagt ner.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 svar to “Den svenska ordlistan i firmware 2.0 är alldeles för seg”

  1. Lingen Says:

    Om Apple inte fixar den officiella ordlist tycker jag gott och väl att du, om du har lust och ork, kan göra en bättre:) gärna en med åäö på separata knappar.

  2. norpan Says:

    håller med! Nya 2.0 ordlistan är läskigt långsam, finns det något sätt att stänga av den?? I iPhone 3g..

  3. norpan Says:

    vore toppen om du kunde hjälpa Apple! Ring dem å be om jobb… Din sista 1.1.4 ordlista vqr juh underbar!

  4. Emil Says:

    skulle nu kunna fixa så att ja får svensk meny på min iphone,


Kommentera

