Ordlistan uppdaterad – innehåller nu ord med två bokstäver

Gott Nytt År!

Med det nya året kommer en första uppdatering av ordlistan. Jag har nu lyckats skapa en av de två saknade filerna, sv_SE-two-letter-words.dat!

Detta får som konsekvens att iPhone nu ger förslag när du skriver ett ord bestående av två bokstäver. Dessutom har jag lyckats fixa så att den ger förslag på ord som innehåller å, ä och ö.

Några exempel:

  • ”ar” blir ”är”
  • ”js” blir ”ja” (efterssom s ligger bredvid a)
  • ”kw” blir ”ja” (eftersom k ligger bredvid j och w ligger ovanför a)

Tanken är alltså att du skall fokusera mer på att skriva snabbt och mindre på att träffa rätt bokstav.

Nu när jag har lyckats få iPhone att föreslå ord som innehåller å, ä och ö så hyser jag goda förhoppningar om att kunna föra över detta även till den stora ordlistan som innehåller långa ord.

Jag har ännu inte lyckats få iPhone att ge förslag då användaren skriver ord med å, ä och ö tangenten. Exempelvis ger inte ”äe” förslaget ”är”. Men jag tror inte att denna brist kommer att märkas så mycket i det dagliga användandet. Det är bättre att skriva ”ar” om man vill ha fram ordet ”är”. Eller, om man stavar fel och skriver ”ae” så ger det också ordet ”är” som förslag.

Det är jag själv som har gjort relevansen av alla ord med två bokstäver. Enligt mig är ordet ”är” mer relevant än ordet ”år”. Därför kommer du att få förslaget ”är” när du skriver ”ar”. Men klickar du bort förslaget några gånger och skriver ”år” så kommer förmodligen iPhone att lära sig att just du föredrar ordet ”år” framför ”är”.

Här finns den nya ordlistan för nerladdning.

Skriv gärna en kommentar och berätta vad du tycker om nyheterna!

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

10 svar to “Ordlistan uppdaterad – innehåller nu ord med två bokstäver”

  1. svenbox Says:

    SUPERBRA, otroligt bra, det funkar verkligen rakt av. Att ä blir ä istället för a när man ska skriva är är helt enkelt SÅ JÄVLA BRA. Det bästa som hänt min iPhone på väldigt länge! Tack.

  2. Niklas Says:

    Schysst att du gör en svensk ordlista.

    ”Tanken är alltså att du skall fokusera mer på att skriva snabbt och mindre på att träffa rätt bokstav.”
    – Jag är lite tveksam till det med att fokusera mindre på att träffa rätt. Så länge det inte stör en när man skriver nåt som är rätt, men ordlistan antar att man skrivit fel så är det ju lugnt.

  3. Kia Says:

    Jag förstår vad du menar. Men i de fall man skriver rätt (dvs ett ord som finns i ordlistan) så borde man inte få något förslag.

  4. Tristan Says:

    Grymt! Tack för detta, hoppas du fortsätter uppdatera ordlistan!😀

  5. Oskar Says:

    In the voice of Ingmar Bergman: ”Du är ju för faen ett schenni, hörru.”

    PS. Stäng av snö-animationen, snälla! Sitter fortfarande på en Powerbook…

  6. Frederic Says:

    Bra skrivet! Jag är nyfiken på var iPhone bestämmer att två mellanslag i följd ersätts med punkt följt av mellanslag. Görs även det i ordlistan?

  7. Kia Says:

    @Oskar: Avstängd🙂

    @Frederic: Nej, jag är ganska säker på att det bestäms någon annanstans. Det finns säkert mer info i hackint0sh.org forumet.

  8. Isak Says:

    Superbt, ska installera och prova GENAST! Återigen, stort tack för det du gör🙂

  9. Isak Says:

    Måste bara tillägga att den enda sak jag tror skulle kunna förbättras är att den föreslår ord när man redan skrivit ett som finns… Till exempel, varje gång jag skriver ‘att’ så föreslår den ordet ‘ätt’. Lite störigt.

  10. zightx Says:

    Installerade precis den nya ordlistan och det fungerar jättebra med t.e.x ”ar” blir ”är”.🙂 Tack så hemskt mycket.

    Men som Isak säger så är det lite jobbigt att den fortsätter att föreslå ord när man har skrivit ett ord som finns i ordlistan och får sitta och klicka bort lite konstiga ord ibland.


Kommentera

