Nu finns en uppdatering av den svenska ordlistan till iPhone

Som du säkert redan förstått så var gårdagens nyhet ett aprilskämt. Ett lite roligare iPhone-aprilskämt hittar du hos Matt Cuts: iPhone has a hidden SATA interface.

Idag är det den 2:a april. Och detta är inget skämt:

Idag lanseras en ny version av ordlistan som löser väldigt många problem/buggar!

Här kan du ladda hem den senaste versionen.

Här är några av nyheterna:

  • En liten bugg gjorde att ord bestående av två bokstäver gav dåliga förslag. Skrev man in ordet ”an” fick man förslaget ”aj”. Numera ger det förslaget ”än”. Ett annat exempel är att ”ol”, som tidigare blev ”ok” numera blir ”öl”.
  • Ordlistan är mer kompakt storleksmässigt. Bland annat är det index-filer som är mindre. Jag har även tagit bort en del ord. Rent praktiskt innebär det att ordlistan inte tar så mycket plats på din iPhone.
  • Frekvensfördelningen har blivit mycket, mycket bättre. Jag har gjort om min algoritm som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Nu fördelar jag ut frekvenserna logaritmiskt, så att det blir en jämnare spridning. Rent praktiskt innebär det att iPhone nu har lättare att föreslå relevanta ord, i de fall det finns flera ord att välja mellan.
  • Personnamn och företagsnamn föreslås med stor bokstav. Även ordet ”iPhone” och ”iPod” föreslås när du skriver ”iphone” eller ”ipod” med gemena bokstäver.
  • Jag har lagt in en del företagsnamn till ordlistan

Precis som tidigare får du endast förslag på å, ä och ö när filerna är döpta med en_GB* och ”Engelska (UK)” är valt i tangentbordsinställningarna i din iPhone. När min ordlista installeras via SwePhone så heter filerna sv_SE* och då fungerar alltså inte förslag på å, ä och ö.

Jag vill också passa på att nämna att jag sedan länge har slutat använda iPhoneshop för att skapa dessa ordlistor. Istället har jag byggt ett helt eget program för att skapa ordlistor.

Några tips

Ni behöver inte starta om iPhone efter att ni lagt till de nya ordlistefilerna. Däremot rekommenderar jag att ni återställer er personliga ordlista. Alla ord som du skriver, även ord där du stavar fel, hamnar i din personliga ordlista – får du några konstiga förslag på ord kan det alltså vara din egen personliga ordlista som spökar. Prova alltså att återställa den personliga ordlistan innan du skriver till mig.

Som alltid är jag dock väldigt glad för alla kommentarer som kommer in. Skriv gärna en rad om hur du tycker att den nya ordlistan fungerar och om du har något förslag på förbättring.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

9 svar to “Nu finns en uppdatering av den svenska ordlistan till iPhone”

  1. JoacimW Says:

    Tack för ett grymt jobb! Tycker att det funkar perfekt nu, det enda som fortfarande är störigt är ju i/I problemet, men det kommer antagligen inte lösas förens den officiella svenska ordlistan kommer ut antar jag.

  2. Kia Says:

    Nu har jag inte testat detta på ett tag, men jag har bestämt för mig att även den tyska och franska ordboken har samma problem (i/I)… Jag tror att det kan vara ett mjukvarufel i iPhone.

  3. Salan Says:

    Jag har svenskt tangetbord (som innnehåller åäö) och undrar därför om dina ordlistor fungerar ihop med det? Har swephone 1.0 just nu…

  4. Kia Says:

    Salan: Jag är inte så insatt i hur tangentbordet fungerar, men jag har för mig att man måste välja ryska som tangentbord. Om så är fallet, och du vill använda min ordbok samtidigt som den svenska tangentbords layouten, så måste du nog döpa om ordlistefilerna så att dem heter ru_RU*.

    Du får gärna skriva en rad om du lyckas få det att fungera!

  5. flip Says:

    grymt jobbat! Denna version är klart den bästa hittills.

    Här är några förslag på förbättringar (än så länge),

    när jag skriver fredag får jag upp fredad
    alltså blir alltsa
    för blir for
    tänkte blir tankte
    igår blir Ivar

  6. C.T.N Says:

    Tja, ni gör ett jätte bra jobb med iPhones ordlista och sånt, men jag undrar hur många ord kan ordlistan föreslå eller hur många ord har ni laggt in???

  7. Samuel Says:

    Funkar generellt ganska bra, men reagerade också på några av flips synpunkter ovan. Är det nytt i den här versionen att ordlistan utnyttjar iPhones funktion för större träffyta på bokstäver som är mer sannolika att dyka upp härnäst? Riktigt trevligt – men om ordet man vill skriva inte finns med i ordlistan kan det vara lite störande. Försök skriva ”träffas” t ex – det är omöjligt att skriva det sista s:et. Pröva att hålla ner fingret på tangentbordet – den hoppar bara mellan a och d.
    Bra jobb för övrigt!

  8. Olof Says:

    Tack för en bra lista! Fortfarande kvarstår den i mina ögon enda allvarliga buggen, att betydligt längre ord föreslås när åäö är inblandat. Där föreslås bli därför, när blir närhet, här blir härrör. Andra ord med åäö strular på samma vis – uppenbarligen har det något att göra med hur iphone tolkar åäö! Som att ordlängden blir +2 eller +3 tecken för varje ”specialtecken” som är inblandat.

    Detta när jag installerar via swephone, har inte testat andra metoden med nya listan. Har f.ö. inga problem med att skriva ”träffas”.


Kommentera

