Så får du iPhone att föreslå ”är” och inte ”år” [firmware 2.0]

Har du en iPhone uppgraderad till firmware 2.0 så är du säkert, precis som många andra, irriterad över att iPhone ofta föreslår fel ord. Det mest irriterande är att när du skriver ”ar” så föreslår iPhone ”år” när du egentligen vill skriva ”är”.

Är din iPhone jailbreakad så har jag en tillfällig lösning som får iPhone att föreslå ”är”. Ladda ner denna fil och lägg in den i katalogen /System/Library/TextInput/TextInput_sv.bundle/ på din iPhone. Ta gärna en backup på orginalfilen för säkerhets skull.

Det här är resultatet.

Observera att denna lösning endast fungerar på firmware 2.0. Jag kommer att lägga upp en annan fil när jag uppgraderat till 2.0.1.

Andra bloggar om: , , ,

21 svar to “Så får du iPhone att föreslå ”är” och inte ”år” [firmware 2.0]”

  1. DrDip Says:

    Hallå omvärlden!

    Det är en produkt av Apple vi talar om. Då finns det alltid en mac-lösning på problemen. Den ovan beskrivna är en typisk PC-lösning.

    Mac-lösning: Skriv följande text någonstans exempelvis i en ny flik i anteckningar: ”Jag är bra. Jag är ok. Du är allt.”

    Var noga med att skriva dessa ”är” genom att manuellt välja ”ä” varje gång.

    När det är dags för mening fyra: ”Jag är smart.” kan du skriva ”ar” och den föreslår ”är” eftersom du utnyttjat den inbyggda funktionen för detta.

    Uppmärksamma användare såg att den faktisk föreslog ”är” i början men de flesta svenskarna ‘lärde bort’ det pga ovana vid sättet att tänka/skriva.

    Många klagar på iPhone i onödan och jag orkar inte göra en egen sida. Jag saknar MacNytt… (även Kommando-N). Där hade jag gjort tips-inlägg…

  2. Kia Says:

    Bra idé. Tyvärr fungerar din lösning inte. Även om den, i teorin, borde fungera.

  3. DrDip Says:

    Jojjomensan!

    Jag har de senaste minuterna dubbelkollat och tvingat tillbaka till ”år” och tillbaka igen.

    Jag kör givetvis ICKE jailbreakat. Vad annars?😉

  4. Kia Says:

    Ok. För de flesta fungerar inte ditt förslag. Om det hade fungerat så hade jag inte gjort en speciallösning.

    Men eftersom det är en Apple-produkt vi talar om: Borde det då inte finnas Å, Ä och Ö tangenter? Och borde ordlistan inte föreslå ”är” på en gång?😉

  5. DrDip Says:

    Uppmärksamma användare såg att den faktisk föreslog “är” i början men de flesta svenskarna ‘lärde bort’ det pga ovana vid sättet att tänka/skriva.

    Nu skall jag koppla upp mig mot verkligheten utanför väggarna. trevlig helg!

  6. Kia Says:

    Om du återställer din personliga ordlista så ser du att du får ”år” som förslag när du skriver ”ar”. Detta är alltså det sätt som ordlistan beter sig från start (default).

  7. Snowdog Says:

    Tack för tipset DrDip!!
    Funkade för mig i alla fall.
    Gud vad skönt att den väljer ”är” numera.

    Thanks

  8. Bo Says:

    Har precis jailbreakat min till 2.0.1. Första gången så föreslår den ”är”, men även om man accepterar det ordet så föreslår den ”år” nästa gång, och inte verkar den vilja lära sig att ändra tillbaka det heller.

  9. Bo Says:

    Efter att ha mixtrat med det ett tag så verkar det som att den har lättare för att lära sig inne i Mail än i Notes. Så prova med att skriva ”är” i några meningar inne i Mail, så funkar det förhoppningsvis bättre även inne i Notes därefter.

  10. Calle Says:

    Min (2G 2.0.1) föreslår ‘är’ när jag skriver ‘zr’ och ‘år’ när jag skriver ‘ar’. Då är det lätt att vara konsekvent, och gissningsvis lär sig telefonen att gissa därefter. Håller annars med om att det självfallet borde finnas tangenter för alla bokstäver i alfabetet, annars kan vi väl ta bort å, ä och ö från vanliga tangentbord också?

  11. Anna Says:

    Hittade nu en lösning som funkar. Att skriva ”ae”. Då föreslår iPhone ”är”. Eller knappa in ä manuellt genom att hålla in ”a”.

  12. Frantz Says:

    Extremt irriterande. Har ingen jailbreakad då jag testade DrDips tips. Funkade inte alls på min telefon. Testade att skriva egna ”är” i tio minuter utan att komma som förslag när jag sedan testade.

    MEN det som fungarade på min var följande:

    Skrev ”ar” och tryckte bort ”år” tio gånger på följd. Ny mening. Samma sak. Den föreslog fortfarande ”år” och jag godtog ”år” i ren desperation. I nästa mening föreslog den plötsligt ”är” och har gjort så sedan dess. Även i början av meningar. Så nu fungerar det.

  13. Frantz Says:

    [ edit – rättstavat🙂 ]

    Extremt irriterande. Har ingen jailbreakad så jag testade DrDips tips. Funkade inte alls på min telefon. Testade att skriva egna “är” i tio minuter utan att det kom som förslag när jag sedan testade.

    MEN det som fungerade på min var följande:

    Skrev “ar” och tryckte bort “år” tio gånger på följd. Ny mening. Samma sak. Den föreslog fortfarande “år” och jag godtog “år” i ren desperation. I nästa mening föreslog den plötsligt “är” och har gjort så sedan dess. Även i början av meningar. Så nu fungerar det.

  14. Yang Says:

    TACK CALLE!

    Har läst alla förslag och måste säga att lösningen med ”zr” var väldigt elegant! Fördelen med denna är väl att du fortfarande kan skriva ”år” utan kompromisser, eller? För om man konsekvent sätter över ar till år, då måste man ju skriva in år manuellt?

    Att inte kunna pula in å, ä, ö med tanke på att mellanslagstangenten är typ 5 tecken stor och det finns ett mellanrum i andra raden, det är direkt lathet!

    Tack för en bra sida!
    /yang

  15. Jocke Says:

    Funkar den med 2.1??

  16. Kia Says:

    Tyvärr gör den inte det.

  17. Anders Says:

    När kommer denna till 2.1?

  18. Anna Says:

    Om man inte har jailbreakad, har ni något tips på hur jag ska få till är istället för år?

    Jag har provat allt som står högre upp på den här sidan men inget har fungerat, förutom att använda andra tangenter men det känns som en jobbig lösning, det måste väl gå att lösa på annat sätt, det är ju ändå apple vi pratar om?

    Mvh
    Anna

  19. Olov Says:

    Franz’ lösning fungerade för mig. Skriver ”ar” en massa gånger, klicka hela tiden bort förslaget ”år”. Acceptera ”år” till sist. Efter det föreslår den ”är”. Märkligt, men det fungerar.

  20. Lasselakan Says:

    Hej!
    Jag ville bara säga att det är ganska enkelt att själv ändra så att ”är” prioriteras före ”år” på firmware 2.1. Det är bara en liten ändring som behövs i filen /System/Library/TextInput/TextInput_sv.bundle/Unigrams-sv_SE.dat

    JAG VILL INTE PÅ NÅT SÄTT HÄVDA ATT DETTA ÄR EN SÄKER METOD! MEN DEN FUNKADE FÖR MIG PÅ 2.1!

    1. Leta upp ovan nämnd fil på din iPhone. Jag rekommenderar programvaran DiskAid för att komma åt filerna på iPhonen, alternativt att SSH:a in på iPhonen.

    2. Kopiera filen till din dator.

    3. Öppna filen med en Hex editor (finns massa gratis på nätet)

    4. Leta upp hex-strängen: c3 a5 72 00 0c 62 64 02 c3 a4 72
    och ersätt med: c3 a4 72 00 0c 62 64 02 c3 a5 72
    (”år” motsvaras av c3 a5 72 och ”är” motsvaras av c3 a4 72)

    5. Kopiera tillbaka filen till din iPhone (Jag rekommenderar att inte ersätta ursprungsfilen, utan istället att döpa om ursprungsfilen så att du har en backup på den.)

  21. Lasselakan Says:

    !!!!!!!!!!!!!!!!!!OBS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ni som redan hunnit testa märkte nog att ni inte hittade söksträngen för givetvis lyckades jag vända på ordningen.

    c3 a4 72 00 0c 62 64 02 c3 a5 72

    ska ersättas med.

    c3 a5 72 00 0c 62 64 02 c3 a4 72


Kommentera

