Ord som innehåller en bokstav, sv_SE-one-letter-words.dat

Jag har uppdaterat ordlistan med den sista saknade filen, sv_SE-one-letter-words.dat. Men innan du jublar så måste jag tyvärr meddela att jag ännu inte fått denna del av ordlistan att fungera.

Filen i sig är ganska lätt att skapa. Jag är 99% säker på att den fil jag skapat är korrekt. Därför har jag valt att inkludera den i ordlistan, trots att jag ännu inte fått den att fungera. Jag har provat den på iPhone 1.1.1, iPhone 1.1.2 och iPhone 1.1.3.

Det främsta syftet med denna fil är att få iPhone att sluta föreslå stort ”I” när man skriver litet ”i”. Detta är ju väldigt bra om man skriver på engelska, men kan vara ganska irriterande för oss som skriver på svenska. Jag har även fått en del kommentarer angående just det problemet, och det är också en anledning att jag valt att inkludera filen.

Som sagt; jag har ännu inte fått denna fil att fungera. Oavsett om man lägger till filen till den svenska ordlistan eller använder tricket för att ersätta den engelska (UK) ordlistan så föreslår ändå iPhone stort ”I” när man skriver litet ”i”. Jag har även provat att ersätta den amerikanska ordlistan med mina ordlistefiler, men problemet kvarstår. Detta trots att den amerikanska ordlistan säkert ligger som default ordlista.

Trots detta rekommenderar jag alla användare att använda den nya filen. Rätt som det är kan Apple släppa en uppdatering som gör att filen börjar fungera. Och jag har ännu inte provat den på iPhone 1.1.4 – så det finns en liten, liten chans att den kan fungera redan nu.

Här finns installationsanvisningar.

Uppdaterat: Använder man den nya filen, utan att döpa om den, så slipper man få förslag på stora ”I”. Detta gäller alltså endast när man väljer att lägga in filerna som svenskt tangentbord. Använder man tricket med UK tangentbordet så kommer man även fortsättningsvis att få förslag på stora ”I”.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

14 svar to “Ord som innehåller en bokstav, sv_SE-one-letter-words.dat”

  1. couten Says:

    Jag kör 1.1.4 och kan meddela att det funkar!
    Föreslår INTE längre stort I när man skriver litet i.

  2. Kia Says:

    Det var glädjande nyheter. Vilket språk har du som tangentbord? Svenska eller engelska (UK) eller något annat?

  3. zightx Says:

    Provade precis på 1.1.4 och för mig är det precis som vanligt dvs att den föreslår stort I när jag skriver ett litet.

    Jag har ersatt en_GB med de svenska ordlistorna och kör UK Engelska som språk osv.

    Couten kör väl antagligen på svenska som språk och har inte ersatt de engelska listorna och då slipper man ju givetvis det här probelemet.

  4. Alex Says:

    Hej,

    Vill börja att tacka dig Kia för otroligt bra ordlistor. Jag har bara en fråga, jag kör 1.1.3 och har ínte installerat ordlistorna via Swephone då min telefon låste sig ett antal gånger då jag försökte detta. Jag har istället gjort ”tricket”, ersatt de eng_gb ordlistorna med de svenska. Jag har även försökt att installera de svenska ordlistorna ”på riktigt”, alltså lagt in sv filerna i mappen för ordlistorna också. Jag får dock då inte upp svenska som val i tangentbordsinställningarna och undrar varför? Måste jag göra någon annan inställning någonstans för att detta ska funka eller vad gör jag för fel?

    Sen undrar jag om jag enkelt själv kan rätta till att ex. att blir ätt?

    Tack för hjälpen.

    MVH
    Alex

  5. Kia Says:

    För att få svenska som val under tangetbord i inställningarna så måste du installera SwePhones tangentbord. Då får du även med min ordlista.

  6. Alex Says:

    Hej igen,

    Finns inte risken att telefonen låser sig och jag tvingas återställa den igen om jag pånytt försöker installera SwePhones tangentbord då? Får man inte ha några övriga apps installerade på telefonen för att det ska fungera?

    Sen undrar jag om jag enkelt själv kan rätta till att ex. att blir ätt?

    MVH
    Alex

  7. Kia Says:

    Installerar du SwePhone ovanpå mina filer så ersätts bara mina filer. Det skall inte finnas någon risk förknippad med det.

    Nej, du kan inte själv ändra i ordlistan. Det är ganska komplext. Men jag arbetar på en uppdatering.

  8. Alex Says:

    Men tidigare då jag installerade SwePhones tangentbord hade jag inga andra ordlistor installerade och telefonen bara låste sig. Ser du att denna risk är lika stor som innan om jag nu skulle göra ett nytt försök efter att dina ordlistor är installerade?

    Tack för hjälpen.

  9. Kia Says:

    Tyvärr kan jag inte ge någon support på SwePhone. Men jag skulle nog säga att risken är lika stor oavsett om du använder mina ordlistor eller ej.

  10. DR Says:

    Hej, tricket med att ersätta en_GB filerna…. jag undrar om det finns några andra ordlistor än en_GB man kan ersätta och ändå få förslag på ord med å ä ö?

  11. Kia Says:

    Javisst! Alla ordlistor som följer med (engelska, engelska (UK), tyska och franska) går att ersätta med den svenska. Det som är bra med den engelska är att tangentbordet ser likadant ut som det tangentbord som vi är vana vid i Sverige (bortsett från att Å, Ä och Ö saknas).

  12. Paul Says:

    Tack för bra ordlistor! Det enda jag stör mig på är att är man skriver ”att” får man förslag på ”ätt”. Det är mkt irriterande. Du får jätte gärna åtgärda detta till nästa uppdatering..!

  13. Mange Says:

    Bra jobbat med ordlistorna.

    Det är möjligt att dessa ord redan är kända men jag såg ingen
    kommentar om bland inläggen:

    dig blir sig
    kram blir kräm
    att blir ätt (redan nämnt ovan)

  14. dacke Says:

    hur får man ner filen om åäö


Kommentera

