Så här gjorde jag ordlistan

Jag tänkte här redovisa hur jag skapat min ordlista

  1. Jag har utgått från en riktigt bra ordlista, nämligen den som följer med Debian. Du kan själv ladda ner den här om du vill titta på den. Om du har ett förslag på en annan ordlista som du tror är bättre, skriv då en kommentar.
  2. Jag har laddat ner hela svenska wikipedia (pages-articles.xml.bz2). Filen är ganska stor…
  3. Jag har gjort en frekvenslista över alla ord i svenska Wikipedia. Det tog ganska lång tid för min burk att bli klar med detta…
  4. Jag har graderat alla ord i debians ordlista från 1 till 100 genom att matcha dem mot wikipedias lista. Ord som har hög frekvens får ett högre värde. Ord som inte finns med i Wikipedia tog jag bort.
  5. Till sist körde jag igenom resultatet i iPhoneshop och fick då de tre filerna som resultat.

Så här gjorde jag alltså den första versionen av ordlistan. Vad tror du? Är jag på rätt spår? Jag själv lite idéer om hur jag kan förbättra ordlistan men tar givetvis tacksamt emot dina synpunkter.

Jag skulle även vilja inkludera en slangordlista. Jag tror nämligen att många använder slang när de skriver SMS och mejl. Har du en slangordlista? Skriv då en kommentar!

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 svar to “Så här gjorde jag ordlistan”

  1. Flip Says:

    jag gjorde ett snabbt test av din ordlista genom att skriva av det din blogg och jag upplever som att 9 av 10 ord blir fel ändå. När jag ska skriva ”här” så föreslår ordlistan ”härads” och jag vet inte ens vad det sistnämnda betyder. Det kan inte vara ett vanligt ord. Det positiva just nu är att den inte gör telefonen lika slö som swephones variant. Sist vill jag bara påpeka att jag uppskattar verkligen att du lagt ner tid på att göra en ordlista överhuvudtaget.

  2. Flip Says:

    största problemet annars är att de föreslår hela tiden längre ord än vad man vill använda som i fallet med ordet här. Annat exempel är ett enkelt ord som ”använda” medan listan föreslår hellre ord som ”användande”

  3. Kia Says:

    Jo, det finns mycket att förbättra. Jag försöker att lista ut vad jag själv kan göra, vad som beror på iPhoneshop och vad som beror på iPhone. Det är ett pussel med massor av ledtrådar.


Kommentera

