En alternativ ordlista föds

Det finns idag ingen som vet när iPhone kommer att lanseras i Sverige, men när den väl gör det så kommer det garanterat att följa med en svensk ordlista. Men i väntan på den dagen, och i väntan på att SwePhone blir bättre – så gör jag nu en egen ordlista.

Ordlistan gör jag eftersom jag saknar en fungerade ordlista på min egen iPhone. Men jag kommer på den här bloggen att publicera så mycket som möjligt om mitt arbete i förhoppning om att andra användare kan komma med feedback och förslag på hur jag kan förbättra ordlistan ytterligare.

Och är du inte nöjd med min ordlista, använd då SwePhones ordlista eller gör en egen! Det är inte så svårt…

Första versionen av min ordlista går nu att ladda ner från den här sidan.

Ordlistan innehåller filerna ”sv_SE-stems.dat”, ”sv_SE-unigrams.dat” och ”sv_SE-unigrams.idx” och skall alla ligga i katalogen /System/Library/KeyboardDictionaries/ på din iPhone. Om du redan använder dig av ordlistorna från SwePhone kan du antingen avinstallera SwePhone först, eller helt enkelt ersätta de befintliga filerna.

Jag inkluderar även själva källan till ordlistan så att du själv kan gå in och se vilka ord som finns med och vilken viktning dem har.

Just nu har jag inga planer på att göra ett repository. Men kanske i framtiden. Just nu måste du alltså själv veta hur man gör för att överföra filer till iPhone. Vet du inte det kan du få informationen här.

Jag tar inte emot några donationer och visar inte någon reklam på denna sida. Av dig som använder min ordlista kräver jag ingenting. Du får göra precis vad du vill med den, även sälja den.

MEN, väljer du att skriva om ordlistan någonstans, eller förbättra den – då vill jag att du har med en hänvisning till den här bloggen: https://svenskiphoneordlista.wordpress.com.

Har du några frågor kring iPhone som INTE har att göra med ordlistorna? Då är det till den här sidan du skall gå.

Har du feedback, frågor eller förslag som har med ordlistorna att göra. Skriv då en kommentar. Jag tror att vi tillsammans kan göra en riktigt bra ordlista.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Ett svar to “En alternativ ordlista föds”

  1. Så här gjorde jag ordlistan « Svensk ordlista till iPhone Says:

    […] här gjorde jag alltså den första versionen av ordlistan. Vad tror du? Är jag på rätt spår? Jag själv lite idéer om hur jag kan […]


Kommentera

